Magna Science Centre

13 juli 2015 - Rotherham, Verenigd Koninkrijk

How are you?

Vandaag zijn de voorspellingen iets minder goed, dus wij gaan naar Rotherham. Daar is, in een oude staalfabriek, een soort Nemo gevestigd. (Waarom doen wij dit soort dingen niet in Nederland?)

Het links rijden gaat Marco nog steeds goed af en als wij een afslag missen op de roundabout gaan wij vrolijk nog een rondje. Wij hebben tenslotte vakantie! Er valt behoorlijk wat regen, maar het uitzicht is nog onverminderd duizelingwekkend. Prachtige heuvels en dalen, waarbij een afdaling van 20 procent heel normaal is. Sasja noemt het steeds een glijbaan en wil hier wel op haar sleetje vanaf.

Bij Magna aangekomen zien wij een aantal bussen staan en er zijn inderdaad een paar schoolklassen aanwezig. Zij zijn net aan het lunchen, dus wij gaan de staalfabriek  in.

Het is er best wel donker en de hal is enorm, dus Sasja vindt het wel spannend. Het eerste gedeelte geeft een goede impressie van de voormalige staalfabriek. Er is ook een demonstratie, de Big Melt genoemd, waarbij verteld en getoond wordt hoe het hele proces van staal maken in zijn werk ging. En dit allemaal met behulp van licht, geluid, vuurwerk en vuur. Helemaal in het straatje van Ruben dus!

Daarna zijn er vier expositieruimtes: lucht, vuur, water en aarde. Deze bronnen werden ook allemaal gebruikt in de fabriek. Er zijn allerlei leuke experimenten te doen, uiteraard afwisselend met lucht, vuur, water of aarde. Wij vermaken ons allemaal opperbest en komen de schoolkinderen bijna niet tegen. Sasja weet ook precies waar de 'stropdaskinderen' zijn

Om van de ene expositieruimte naar de andere te gaan kom je door speciale liftruimtes. Er is er één waarbij allerlei vlambogen en vonkoverslagen plaatsvinden. Het knettert en het vonkt en Sasja en ik vinden het maar niets. Ruben daarentegen vindt het geweldig!

De lucht expositie vindt plaats in een oude Zeppelin (spannend!) en de aarde expositie diep onder de grond. Bij deze laatste kun je overal stenen verplaatsen en zelfs in een echte graafmachine scrap verplaatsen. Het spelen met water is bij Sasja en mij favoriet en Marco vindt de vuur expositie het leukst. Ruben kan niet kiezen en vindt alles even interessant.

Als wij buiten komen is het weer opgeklaard, maar helaas is er geen tijd om het buitengezette te verkennen. Al met al een geslaagd uitje!

Daarna gaan wij boodschappen doen bij de Tesco in Clowne. Wij kijken onze ogen uit en ik wordt bijna verliefd op deze winkel als ik de hoeveelheid vegetarische producten zie.

Thuis koken wij een Hollands potje ( broccoli, aardappels) en eten een erg lekker ijsje toe!

Liefs,

IMRS

1. Femke:
    15 juli 2015
    Wauw, wat spectaculair! Ik krijg helemaal zin om ook die kant op te gaan. Wie weet krijg ik Jeroen eens zover om voor een zomer de boot een keer te laten liggen waar hij ligt en die kant op te gaan. Vooral de natuur daar beleven lijkt me prachtig!

Imre en ik zijn maandag nog naar het Scheepvaartmuseum gegaan. We kwamen er om 10.30 aan en gingen om 17.00 pas weg. En dan alleen omdat ze gingen sluiten. Heb het gevoel dat we nog niet eens alles gezien hebben.
    Ze hebben er deze zomer een expositie en kinderrondleiding over de walvis(vaart). Indrukwekkend hoe zij opgejaagd, gevangen en letterlijk in mootjes gehakt werden. Het was gemaakt ism met het WNF dus er werd ook heel veel over het dier zelf verteld en natuurlijk over hoe het dier nu beschermd moet worden. Prachtig, hoewel Imre sommige geluiden en de enorme nagemaakte walvis nog heel spannend vond om te zien/horen.
  2. Ma:
    Hoi Inge Marco Ruben en Sasja,
    het klinkt allemaal erg spectaculair en zeker de moeite van een bezoek waard. Fijn dat jullie zo genieten. Hier gaat ook alles goed. Ik ga vandaag naar Hoorn, daar is een creatieve handwerkmarkt. Daar ga ik me eens lekker uitleven. Fijne dag en tot de volgende keer.
    Groetjes van iedereen, Cisca.
  3. Alie Vink:
    15 juli 2015
    Het regent hier ook vandaag. Glimlach. Leuk uitje. En heerlijk al die 'andere' dingen. Dat maakt vakantie zo heerlijk. Blijf genieten. Al is het van de broccoli en aardappelen!!